tirsdag den 3. august 2010

Skååååål

Nogle samler på frimærker, andre på glansbilleder, sko eller dvd'er. Jeg samler så på skåle. Men ikke en hvilken som helst skål. Det SKAL være Margrethe-skåle. Lige nu er min samling forholdsvis beskeden. Hvilket nok skyldes at sønnike 1 & 2 igennem årene har praktiseret en mindre massakre on and off, og at min samling derved varierer kraftigt i antal og størrelse. Men nu er der kommet to nye til. Små og søde. Denne gang i trendy neonfarver, som giver de klassiske sorte noget liv.


Min mor har to i orange og græsgrøn - min svigermor havde en i en kaki-grøn-brun nuance indtil vi overtog den. Og den knækkede. Det var dog i før-børn-tiden. Jeg er vild med det klassiske design som ikke har forandret sig i årtier, kan lide den fine klang, når man pisker i den og elsker, at den har bare lidt mere substans og vægt at arbejde med.

Her til aften blev der serveret kold ærtesovs med hvidløg og citron samt årets første kartoffelhøst fra haven i dem. Se det er klasse.

BONUSINFO:

Opskrift på kold ærtesovs:

Små fine ærter (friske eller optøede fra frost)
Hvidløg efter smag.
Citronsaft, salt og peber
Et mælkeprodukt af en art, jeg bruger græsk yoghurt fordi jeg er vild med konsistensen.
Ærter og hvidløg hakkes/blendes til en ensartet masse, youghurt tilsættes til konsistensen er som man ønsker, og der smages til med citron, salt og peber

5 kommentarer:

  1. Pernille/p.nille4. august 2010 kl. 13.17

    Du kan ikke skrive kold ærte sovs uden at skrive opskriften ;) Lyder super lækkert til kartofler :)

    SvarSlet
  2. Og søster har én i bordeaux-rød

    SvarSlet
  3. Hej Mette
    Fede hæklerier du laver :) Den der rib hue jeg strikkede sidste år var vist bare noget ud af hovedet strik og jeg har dermed ikke en opskrift. Men jeg husker det som 2 ret og 2 vrang... eller var det 3? :) Og så bare lige op, og indtagninger i toppen og ikke mere :)
    Kh Mette

    SvarSlet
  4. Pernille, så er der opskrift.

    SvarSlet
  5. Uh den lyder lækker og ser lækker ud.

    Håber det er ok jeg linker til din side og denne opskrift på min blog?

    SvarSlet