tirsdag den 6. april 2010

Tidsforvirring

Så er det mandag. Eller dvs. ifølge den gregorianske kalender, som de fleste danskere trods alt bekender sig til, så er det nu engang tirsdag. Men når jeg tjekker den kalender, som jeg i hverdagen anvender mest i.e. kalenderen over dagligdagen i en dansk daginstitution, så er det altså mandag. For mandag er den dag hvor jeg troligt fremdrager min lille diskrete pink/lilla babushkahåndtaske med de modellignende mål 1x1 meter, og belæsset med ustyr som et andet parrettået hovdyr styrer forvildet mod en ny uge i den pædagogiske højborg som udgør mine sønners daglige opholds- og udviklingssted.


Jeg er overbevist om, at mine drenge har mere tøj og flere sko end selveste Paris Hilton. Om end stilen er en anelse mere offroader streetlike i et nutidigt mix af nedslidt flyverdragt, terrængående termostøvler og som levn fra fastelavn Fætter BR's allerbedste cowboyhat - selvfølgelig kækt placeret ovenpå uldelefanthuen, som moderen til stadighed påtvinger barnet under skrig og skrål. Alt dette skal nu fikst movereres fra den familiære matrikel til institutionen mens man på vanlig overskudsagtigt vis svæver ind på børnehavens område strålende af altfavnende moderlighed, empati og engagement. In my dreams. Jeg vælter traditionen tro på meget lidt elegant vis ud af bilen, får hevet to snottede unger ud samtidig med at jeg nedlægger alt i flere meters omkreds mens jeg svinger om mig med den førnævnte lille diskrete håndtaske. På vej hen mod porten skal der helst nærstuderes 1 stk. lastbil med fødevarer til institutionen - man er vel en del af den så velkendte madordning - et større og ikke nøjere planlagt udvalg af stationcars med nærmest fastgroede barnestole samt både regnorme, vandpytter og plastiktraktorer. Alt imens der tørres snot, jord og savl af i eget og andres (læs; moderens) tøj. Var der nogen, der snakkede om moderne??

Men inden vi overhovedet er nået så langt, så har vi allerede overkommet krisesituationer i hjemmet, som ville gøre Ulla Terkelsen og resten af TV2's Afghanistan-redaktion stolte. Men beretninger fra en morgen i Lillelyns verden må vente til en anden dag. Nu skal der puttes børn. Det er slut med snotangreb og tidsforvirring for i dag. Sikke en herlig mandag.

Mette Lynnerup - Bloggen - Livet.

1 kommentar: